Holland Entertainment Management

startpaginastartpagina
evenementenevenementen
artiestenartiesten
nieuwsnieuws
zoekenzoeken
reagerenreageren
algemene voowaardenalgemene
voorwaarden

Lightgimmicks


H o l l a n d    E n t e r t a i n m e n t    M a n a g e m e n t

 


  Artiesten
Dee Jay's
Drive in shows
Entertainers
Goochelaars
Ilusionisten
Instrumentalisten
Kinderprogramma's
Looporkesten
Orkesten
Overige
Popgroepen / Bands
Sneltekenaars
Speciale acts
Theater/Musical
Variëte
Zangduo's
Zangeressen
Zangers
Zanggroepen

Petra Berger

Petra Berger boeken

Hoe komt een mens aan zo’n prachtige stem? Is dat een godsgeschenk, of is het een kwestie van genen? Petra Berger herinnert zich de prachtige stem van haar moeder, wanneer zij en haar drie dochters ’s avonds aan de afwas stonden. Ook Vader Berger is zeer muzikaal. Begon als jongetje al met het spelen van mondharmonica en drummen. Een echte, warmhartige, geboren performer, die zijn vrouw veroverde door op straat voor haar hartstochtelijk gitaar te spelen. ‘Het punt is,’ vertelt Petra, ‘dat mijn ouders in de Tweede Wereldoorlog behoorlijk grote klappen hadden opgelopen. Zij hebben zich zo vaak bedreigd gevoeld, dat zij voorzichtig waren geworden en behoefte hadden aan zekerheid en een vast inkomen. Met drie dochters lag de keuze voor de muziek, zeker in die tijd, niet voor de hand. Dat nam niet weg dat de liefde voor muziek een heel belangrijk plaats innam binnen ons gezin. Mijn zussen en ik werden op dat vlak heel erg gestimuleerd. Wij schreven teksten bij de instrumentale muziek uit mijn vaders platencollectie en gaven daar dan een uitvoering van. Of we zongen een ‘Songfestival’ voor buren en vrienden van mijn ouders, die daar dan gezellig voor gingen zitten.’

Anders dan haar zussen, die overigens beiden ook een krachtige stem hebben - had Petra toen al het gevoel dat het haar ‘onontkoombare’ bestemming was om professioneel te zingen en op te treden. Ze vroeg haar oudste zus Lida om samen met haar het duo ‘Chess’ te vormen. Chess scoorde al snel een bescheiden hit met het nummer ‘Never change a winning team’ , gecomponeerd door Petra’s latere levensgezel Jeroen Englebert, waarna vrijwel meteen een echte doorbraak volgde met het nummer ‘I dreamed a dream’ uit Les Misérables. Chess maakte nog een album met musical- en filmmuziek, maar Lida werd met de dag ongelukkiger. Ze zong graag, maar al dat gedoe eromheen! Voor Lida was zingen geen levensbehoefte, voor Petra wel. Petra realiseerde zich dat ze haar zus en zangpartner binnen niet al te lange tijd haar eigen weg moest laten gaan en begon ‘als een bezetene’ te lessen bij niet één maar diverse zangpedagogen tegelijk. Bovendien nam ze acteerlessen, omdat ze zich realiseerde dat ze niet alleen nog veel moest leren maar zich ook moest ''verbreden'' wilde ze verder komen in dit vak en een kans maken in het musicalbedrijf, haar grote liefde.

Na een auditie bij The Phantom of the Opera belde Joop van den Ende Producties een jaar later met een aanbod voor een rol in Sthepan Sondheim's musical Sweeney Todd. Het was 1993. Het seizoen daarna speelde ze in Belle en het Beest in Duitsland en later de rol van Maria in The Sound of Music in België. Daarna gaan de ontwikkelingen razendsnel. In 2000 neemt Petra, inmiddels moeder van twee kinderen, samen met Jeroen Englebert een demo op van Puccini’s O mio babbino caro, die bij Universal Music met groot enthousiasme wordt ontvangen. Wat een stem!. En wat een verrukkelijke cross-over tussen pop en klassiek. De maatschappij geeft Petra en Jeroen de vrije hand bij de productie van hun eerste ambitieuze album ‘Eternal Woman’, waarin de zangeres in de huid kruipt van elf legendarische, veelal tragische heldinnen uit de Westerse geschiedenis.

De teksten zijn overwegend in het Engels, maar bij de composities voor Maria de Savoie (de laatste koningin van Italië) en de middeleeuwse Juána la Loca (dochter van Isabella van Castilië en Ferdinand van Aragon) werd bewust gekozen voor een Italiaanse, respectievelijk Spaanse tekst. Als het op zichzelf stond, zou dat laatste misschien een verklaring kunnen zijn voor het enorme succes dat het album had in een Spaanstalig land als Mexico. Maar Eternal Woman sloeg overal ter wereld aan, waaronder in Taiwan, Israël en Turkije, landen met heel uitlopende tradities en culturen. Het album werd razendsnel goud en vervolgens platina. Petra reisde als een wereldster de globe rond, in diverse landen haalde haar aankomst op de luchthaven het landelijke televisiejournaal.

Intussen werkten Petra en haar man aan een tweede album, Mistress, dat de focus richtte op de emoties van de echtgenote/minnares die door haar geliefde wordt bedrogen. Een even interessant als dramatisch thema, omdat de belevenissen van deze vrouwen – Frida Kahlo, Alma Mahler, Hillary Clinton e.a.- tot in het uiterste zijn gedocumenteerd, veelal door henzelf. Na twee succesvolle tournees, waarin Petra langs de Nederlandse theaters trok met een spectaculaire compilatie van beide cd’s, en een nominatie voor een Edison in het klassieke genre rijker, besloot zij zich te richten op een nieuw album. Een album, geproduceerd door Tjeerd Oosterhuis en Jurre Haanstra, waar dit keer de wereldgeschiedenis en het leed van bestaande vrouwen geen centraal thema meer zou vormen. Het verleden was voorbij. Voor dit nieuwe album zou zij zich richten op haar eigen waarden en gevoelens – en dan bij voorkeur in het ''Here and Now"... Tijdens de gelijknamige, meest recente, 3e solo-theatertour ontving zij niets dan lof van zowel publiek als recensenten. Een ander hoogtepunt in het jaar 2006 was haar optreden met Andrea Bocelli. Met deze wereldberoemde tenor zong zij 2 prachtige duetten tijdens zijn concert in Gothenburg.

In maart 2007 nam zij het schitterende duet "Life goes on" op met de succesvolle italiaanse tenor Alessandro Safina. Samen waren zij veelvuldig te zien in diverse televisie programma's.

Vanaf oktober 2007 is Petra te zien in diverse theaters in heel Nederland samen met piano virtuoos Jan Vayne.
reageren op Petra Berger...  
Niets van deze website mag worden vermenigvuldigd en/of openbaar gemaakt op welke wijze dan ook zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Holland Entertainment Management. Algemene Voorwaarden
© bbactive