Holland Entertainment Management

startpaginastartpagina
evenementenevenementen
artiestenartiesten
nieuwsnieuws
zoekenzoeken
reagerenreageren
algemene voowaardenalgemene
voorwaarden

Lightgimmicks


H o l l a n d    E n t e r t a i n m e n t    M a n a g e m e n t

 


  Artiesten
Dee Jay's
Drive in shows
Entertainers
Goochelaars
Ilusionisten
Instrumentalisten
Kinderprogramma's
Looporkesten
Orkesten
Overige
Popgroepen / Bands
Sneltekenaars
Speciale acts
Theater/Musical
VariŽte
Zangduo's
Zangeressen
Zangers
Zanggroepen

Slagerij van Kampen

Slagerij van Kampen boeken

Slagerij van Kampen - wie de groepsnaam niet begrijpt moet nodig eens het stof van zijn verzameling Kuifje-verhalen blazen - ontstaat in 1982 uit de gedachte dat goede muziek wellicht ook alleen met slagwerk gemaakt kan worden, zonder de traditionele popinstrumenten als gitaren en keyboards. De drum is wellicht het oudste muziekinstrument na de menselijke stem en tevens het meest universele; het spreekt elke taal. Toch blijft het in de traditionele westerse muziekcultuur een vaak miskend element. Steevast ondersteunend, onvoorwaardelijk functioneel en mager.

Waarom zouden de drums niet de hoofdrol kunnen spelen?
Zo begint een nieuw geluid, een nieuw concept; een popband bestaande uit twee mannen en twee vrouwen, die louter en alleen van slagwerkinstrumenten gebruik maken. De groepsleden zijn: Willem van Kruysdijk, Mies Wilbrink (die samen de band oprichtten en alle stukken componeren), Boudine van Slobbe en Coon Rijnbeek. Later komt multi-instrumentalist Robin van Vliet er als 5e lid bij. In plaats van te verzanden in het feilloos trachten te imiteren van drummuziek uit andere culturen, slaat Van Kampen direkt een eigen en originele weg in. Het wordt een mengeling van harmonieuze arrangementen en een borrelende inventiviteit opgebouwd op onmiskenbaar etnische elementen, dit alles opgediend op een typische Van Kampen-wijze in een kleurige, dampende schotel. Er is geen groep in Nederland, zeg maar gerust in de hele wereld, die vergelijkbaar is met wat Van Kampen doet. En dat terwijl het toch eigenlijk de meest letterlijke cross-over is die er bestaat!

Sinds de oprichting is er waanzinnig veel gebeurd; in 1986 verschijnt het eerste vinyl-album (gewoon 'Slagerij van Kampen' genaamd), een registratie van een akoestisch concert, dat razend goed verkoopt. Het instrumentarium wordt aanzienlijk uitgebreid met electronisch slagwerk, wat een meer melodische aanpak mogelijk maakt, en de tweede LP verschijnt: 'Out of the Doldrums', de eerste midi-opgenomen slagwerkplaat ter wereld, die ook erg goed ontvangen wordt.En hoewel in de jaren ervoor al diverse radio- en tv-optredens worden gedaan en ter ondersteuning van 'Out of the Doldrums' een uitgebreide theatertour wordt afgewerkt komt de grote doorbraak met de eerste CD: 'A Long Walk on a Short Pier'; de van het viertal bekende akoestische power en de electronische diversiteit worden mede dankzij de amerikaanse topproducer Robert Musso (werkte o.a. met The Ramones, Tom Waits, Bill Laswell, Miles Davis, Mick Jagger) vertaald in een uitmuntend visitekaartje. De reacties in binnen- en buitenland zijn overweldigend en de o.a. bij Bowie, Zappa en Talking Heads spelende gitarist Adrian Belew gebruikt een track van Van Kampen als titelstuk voor zijn solo CD 'Young Lions' (waar ook David Bowie op meedoet). In 1992, als de groep 10 jaar bestaat, verschijnt de compilatie dubbel CD 'TAN' die heel even aan de top 100 mag ruiken. Wederom met Robert Musso wordt 'LINK' opgenomen, een percussieve reis rond de wereld, die wel in de top 100 komt en daar maar liefst 3 maanden in blijft staan.

Het New Yorkse avontuur krijgt nog een staartje als in december 1994 een nieuwe CD met de titel 'Spit In The Storm' uitkomt, ook hier weer de samenwerking met Robert Musso en een speciale bijdrage van New York's rapper avant la lettre Umar Bin Hassan van 'The Last Poets'. Weer blijkt hoe veelzijdig het slagwerk van Slagerij van Kampen is; absoluut dansbaar en spannend met knipogen naar diverse stijlen en toch onmiskenbaar etnische trekjes. Toch is het meer popmuziek dan ooit; of is het jazz; of crossover; of etnorock? Of is het gewoon Slagerij van Kampen, dat zeer eigenzinnige, oerhollandse project dat je gewoon moet hebben gezien en gehoord. Met zoveel succes in zalen en op festivals ligt het voor de hand dat er een live CD moet komen en zo gebeurt begin 1996 als de vijfde CD 'Live!' verschijnt, die later dat jaar goud wordt. Een feest van herkenning voor de mensen die de groep ooit zagen optreden en een ware ontdekking voor diegenen die nooit eerder begrepen hadden dat slagwerk zo rijk en afwisselend was. We schrijven eind 1997, het is tijd voor iets nieuws. Zo wordt voor het nieuwe album aan een aantal composities een bas toegevoegd om de zware basis van de groep nog eens extra te onderstrepen, dit geeft de muziek een nog toegankelijker en dansbaarder karakter, zonder dat het oorspronkelijke geluid wordt aangetast. Multi- instrumentalist Robin van Vliet komt bij de band en met loops en samples wordt de muziek nog meer eigentijds. Het album krijgt de titel 'DOOR' (de nummers lopen dan ook allemaal in elkaar over) en is een enerverende reis door de hele reeks van muzikale mogelijkheden van vandaag. Zeer sfeervol, bij tijden zwaar danceable, extreem krachtig en energiek, dan weer uiterst melodisch, dit is slagwerk zoals niemand het ooit eerder gehoord heeft, dit is muziek waar je wel voor moet vallen. En het gebeurt echt, het leeft, het heet Slagerij van Kampen! En er komt meer..

Veel meer, luister maar naar het jongste album met de titel 'Add up to the actual size'. Het onmogelijke is gebeurd: de groep heeft zich wederom totaal vernieuwd. Zonder ook maar een spier van hun oorspronkelijke gezicht te vertrekken is er een verbazing- wekkend album gemaakt in de snelle hartslag van deze tijd en totaal in gelijke tred met de volgende eeuw. Millenniumproof, klaar voor de toekomst, dit album is weer een fantastische aan- vulling op en bevestigt nog maar eens de geweldige kracht van Van Kampen.

Enkele hoogtepunten van Slagerij van Kampen door de jaren heen: Het spektakel rond de viering van 400 jaar Brandaris op Terschelling samen met de Franse vuurwerkgroep Ephemere, de afsluiting van Documenta 9 te Kassel (Duitsland), de wereldwijde presentatie van een nieuwe Apple laptop, de opening van de 'Amsterdam Arena', de opening van de Erasmusbrug te Rotterdam, de vele vele festivals, de 150 uitverkochte theatervoorstellingen 'The door to the Sea' in Nederland en BelgiŽ, het elk jaar opnieuw uitgeroepen worden tot beste slagwerkgroep in de Benelux door de lezers van de Slagwerkkrant, de speciale compositie-opdrachten voor o.a. Studio Edelkoort in Parijs en de officiŽle CD voor het WK-voetbal 1998 in Frankrijk. En, last but not least, het (tv) optreden voor Nelson Mandela!
reageren op Slagerij van Kampen...  
Niets van deze website mag worden vermenigvuldigd en/of openbaar gemaakt op welke wijze dan ook zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Holland Entertainment Management. Algemene Voorwaarden
© bbactive